Eerdere exposities – vanaf 2022

1-10-2021 tot 11-03-2022
Piet Zwaanswijk

12-3 tot 22-04-2022
Gerrit Pasman

Piet Zwaanswijk: ‘Primaten bezetten Bern’

Een collectie apen in alle soorten en maten

2 oktober 2021 – 11 maart 2022 in Café Bern (verlengd i.v.m. lockdown)

 

Vanaf 2 oktober ’21 tot 11 maart ’22 exposeert Piet Zwaanswijk (Haarlem, 1947) werk in houtskool/acryl en ingekleurde prints in Café Bern. Overkoepelend thema van het in Bern getoonde werk: een collectie apen in alle soorten en maten.

Kom gerust eens langs. Tussen 4 en 6 uur ’s middags kunt u in alle rust de expositie komen bekijken. Of ’s avonds na 11 uur, als de grootste drukte achter de rug is en er een heerlijk ontspannen “after hours” sfeer over Café Bern is neergedaald.

Hieronder kunt u alvast een indruk krijgen van enkele van de geëxposeerde werken.

QR code met aap

Piet Zwaanswijk

Houtskool en acryl op papier
60 x 40 cm, incl. lijst

Te zien in Café Bern
van 2 oktober 2021 t/m 11 maart 2022

Zonder titel

Piet Zwaanswijk

Houtskool en acryl op papier
60 x 40 cm, incl. lijst

Te zien in Café Bern
van 2 oktober 2021 t/m 11 maart 2022

Evolutionair zelfportret

Piet Zwaanswijk

Houtskool en acryl op papier
60 x 40 cm, incl. lijst

Te zien in Café Bern
van 2 oktober 2021 t/m 11 maart 2022

Zonder titel

Piet Zwaanswijk

Met de hand ingekleurde print op doek
100 x 70 cm

Te zien in Café Bern
van 2 oktober 2021 t/m 11 maart 2022

Zonder titel

Piet Zwaanswijk

Houtskool/acryl op papier
60 x 40 cm, incl. lijst

Te zien in Café Bern
van 2 oktober 2021 t/m 11 maart 2022

Piet Zwaanswijk

Haarlem, 1947

Piet Zwaanswijk is autodidact en hij is sinds 1967 beeldend kunstenaar. Zijn werk laat zich moeilijk onderbrengen bij een stroming. Hij vindt het zelf gekozen “Quasi-Realisme” nog het meest in de buurt komen. De vele uiteenlopende voorstellingen, uitingen, materiaalgebruik, technieken die door elkaar worden gebruikt, geven steeds een uniek beeld van Zwaanswijk.

Zo verschillend als zijn “palet” zijn ook de onderwerpen; beeld uit krant of direct van journaals op TV, sociale misstanden, oorlogen, terreur, zelfmoord, erotiek, evenals humor, glamour, muziek of de zelfkant van het bestaan.

Ook zijn lange verblijven in Indonesië en de kunsthistorie zijn inspiratiebronnen. Kortom, het leven zoals dat aan Zwaanswijk voorbij trekt. Van ingetogen tot uitbundig, van absurdistisch tot realistisch, van abstract tot figuratief. Fragmentarische verbanden die in alle uitingsvormen meerdere kanten laten zien van onderwerp en kunstenaar. Veel van zijn werk ontstaat uit gedrevenheid en impulsiviteit. Om te ontroeren, om te inspireren, om vooral zichzelf (en ons) te verbazen. Het werk van Piet Zwaanswijk laat zich vergelijken met dat van Martin Kippenberger (Duitsland) of Edwin Wurms ( Oostenrijk). Even grillig en onvoorstelbaar, met evenzovele uitingsvormen.


Gerrit Pasman: Het landschap

Het hele blikveld

12 maart – 22 april 2022 in Café Bern

 

Vanaf 12 maart tot 22 april 2022 exposeert Gerrit Pasman (Lochem, 1955) landschappen in caseïnetempera en olieverf in Café Bern. Een grote, monumentale ruimte, vertaald op een relatief klein oppervlak, waarbij de ruimtebeleving overeind blijft.

Kom gerust eens langs. Tussen 4 en 6 uur ’s middags kunt u in alle rust de expositie komen bekijken. Of ’s avonds na 11 uur, als de grootste drukte achter de rug is en er een heerlijk ontspannen “after hours” sfeer over Café Bern is neergedaald.

Hieronder kunt u alvast een indruk krijgen van enkele van de geëxposeerde werken.

Zonder titel

Gerrit Pasman

Caseïnetempera/olieverf op paneel
30,5 x 20 cm

Te zien in Café Bern
van 12 maart t/m 22 april 2022

Zonder titel

Gerrit Pasman

Caseïnetempera/olieverf op paneel
30 x 40 cm

Te zien in Café Bern
van 12 maart t/m 22 april 2022

Zonder titel

Gerrit Pasman

Caseïnetempera/olieverf op paneel
20 x 30,5 cm

Te zien in Café Bern
van 12 maart t/m 22 april 2022

Zonder titel

Gerrit Pasman

Caseïnetempera/olieverf op paneel
22 x 30,5 cm

Te zien in Café Bern
van 12 maart t/m 22 april 2022

Gerrit Pasman

Lochem, 1955

Het landschap, getekend en geschilderd naar de directe waarneming. Er wordt naar gestreefd dat weer te geven wat gezien wordt, van ooghoek tot ooghoek, m.a.w. het hele blikveld.

Een grote, monumentale, ruimte vertalen op een relatief klein oppervlak, waarbij de ruimtebeleving overeind blijft; het weergeven van atmosfeer en ondergane sensatie, met aandacht voor de (wolken)luchten, zonder te vervallen in een meteorologische illustratie en met in begrip van hoogspanningsmasten e.d. waardoor het werk een eigentijds karakter heeft.